Min Svarta Sommar med Skånetrafiken

Jag har haft förmånen att åka kollektivt i sommar, under vad som bara kan beskrivas som den sämsta sommaren någonsin för kollektivtrafiken Skåne.

Skånetrafiken Statistik: Juli (via tågstatistik.se http://xn--tgstatistik-x8a.se )
Genomsnitt av försenade tåg i Juli. Skånetrafiken var sämre än genomsnittet. (från tågstatistik.se)

Det må så vara att Skånetrafiken inte är unika, det gnälls självklart över hela landet på hur usel vår kollektivtrafik är (vi hade ju till och med en nästan en nationell strejk för att fira hur många förbättringar som inträffat och hur mycket det glädjer oss att företagsledningen får generösa löner för att irritera hundratusentals människor).[ref] Henrik Dagnäs är Skånetrafiken trafikdirektör och har 128 000:- i lön, vilket tydligen gör honom till den tredje bäst betalda personen i Skåne landsting.[/ref] Samtidigt är det tur att nedskärningar i infrastrukturen inte drabbar någon rik (utan i första hand de fattiga, de studerande, de sparsamma, de miljömedvetna och de gamla).

Så hur illa har det varit? Under Juli hann jag med att uppleva att tåg har varit försenade/inställda av följande anledningar:

  • För varmt.
  • För soligt.
  • För lite personal.
  • För att andra tåg är försenade.
  • För att de inte har tillstånd att köra.
  • Obehöriga personer på spårområdet.
  • ”Vi vet inte. Det bara är så.”
  • Planerat banarbete.
  • Strömavbrott.
  • Signalfel.

Metall smälter tydligen snabbare än glass...
Metall smälter tydligen snabbare än glass…

Under Augusti verkade Skånetrafiken helt ha gett upp. Vid flertalet tillfällen har de inte ens brytt sig om att utannonsera när avgångar varit mindre än 5 minuter sena (”Vid förseningar på högst 5 minuter är symbolen grön”), troligtvis för att de hatar sina kunder och ständigt hittar nya sadistiska metoder för att försämra deras liv. (Förresten, om de struntade i att meddela sina förseningar, innebär detta att de då statistiskt sett ansågs ha avgått i tid? Värst var nog när jag fick vänta en timme ombord på ett tåg som aldrig avgick. En annan gång var tåget 75 minuter försenat eftersom föregående avgång blivit inställd utan förvarning eller anledning. Det tåget bara försvann.)

Men du fattar, det är för jävligt. Så det är med de pendlare som tvingats åka året runt som jag har i tanke när jag föreslår följande nya slogans för Skånetrafiken:

SKÅNETRAFIKEN: Din fritid är vår!
SKÅNETRAFIKEN: Få mindre ut av livet!
SKÅNETRAFIKEN: Den som väntar på ett tåg får skylla sig själv!
SKÅNETRAFIKEN: Känn dig fast, fast du är fri!
SKÅNETRAFIKEN: Vi kom, vi tåg, vi väntade!
SKÅNETRAFIKEN: Tempus fuckit!

alternativt
SKÅNETRAFIKEN: Inställsamma priser, inställda tåg.
SKÅNETRAFIKEN: Avgångstiden är preliminär, men besvikelsen är garanterad.
SKÅNETRAFIKEN: Ingen ersätter sina tåg så ofta som vi!
SKÅNETRAFIKEN: 20 minuter för andra är 120 minuter med oss.
SKÅNETRAFIKEN: ”A train is never late. Nor is it early. It arrives exactly when you don’t want it to.”

Jag gillar förstås mina alternativa slogans, även om de är nedtecknade i vrede, ilska, uppgivenhet, frustration under sommarens prövotider.

Men ilskan och irritationen lade sig snabbt, och för att hålla maktlösheten stången började jag fundera på om det överhuvudtaget är möjligt att någonting kan vara dåligt utan att någon/någonting medvetet saboterar verksamheten? Om ett flygbolag hade haft över 50% av försenade avgångar hade du undrat vad som pågick (eller möjligtvis konstaterat att det är ett skitföretag). Om en restaurang hade misslyckats med över 50% av rätterna hade du undrat varför kocken fortfarande var anställd. Men när Skånetrafiken… Ja, det är inte lönt att fråga. Det är uppenbarligen en väl bevarad hemlighet.

Jag skickade aldrig in mina förslag, så jag får skylla mig själv. Jag är dock nöjd med vad de slutligen valde. Det är ärligt och rakt, om man läser mellan raderna:


Glöm tidtabellen, den stämmer ändå aldrig!
PROVA NÅGOT NYTT (dvs. åk inte med oss!)
GLÖM TIDTABELLEN! (våra tåg är ändå aldrig i tid!)